Webanalytics implementatie

Webanalytics implementatie

Van data naar inzicht … naar actie!

Hoe zet je webanalyse-data om naar informatie / actie gedreven inzichten? Welke online campagne leveren het meeste rendement? En welke campagnes het minst? Hoe zorg je ervoor dat bezoekers niet meer afhaken nét na het winkelmandje? Als freelance webanalist zet ik de statistieken om naar de juiste inzichten en informatie, passend bij de doelstelling van uw website.

Taken van een webanalist

Als webanalist vertaal je data naar inzicht met de focus op actie. Dit voor zowel effectiviteit van bezoek/traffic als onsite gedrag. Ervaring leert dat het vertalen van gestelde hypotheses voor verbetertrajecten naar waarde (geld), de meest effectieve manier is om veranderingen te bewerkstelligen.

Webanalytics tools

De tools waarvan de kennis en ervaring aanwezig is:

  • Google Analytics, Adobe Omniture, Adobe Sitecatalyst, Webtrends
  • de Internet Scorecard
  • Tableau Software, QlikView
  • Woopra, CrazyEgg , Clicktale
  • Overig: Google Adwords, Piwik, 4Q, Visual Website Optimizer (VWO)

Neem contact op

Geheel vrijblijvend meer informatie over wat webanalytics voor je organisatie kan betekenen?

Direct contact

Stappenplan webanalyse

De Online doelen dienen als kapstok voor de web analytics implementatie. Wat beoogt het bedrijf of organisatie online te bereiken? Zijn er verkoopdoelstellingen, servicedoelstellingen of merkbeleving?

KPI’s of Kritische Performance Indicatoren zijn bedoeld om de trend van de online doelen inzichtelijk te maken en of deze overeenkomen met de verwachtingen of doelstellingen. Welke visualisaties van KPI’s zijn nodig?

Welke gegevens moeten gemeten worden om te komen tot de gewenste KPI’s? Welke online- en eventueel offline systemen of websites zijn betrokken en welke gegevens dienen met welke frequentie in het meetproces opgenomen te worden?

Het meten van de websites met web analytics tools dienen beschreven te worden. Hoe dienen de javascripts geplaatst te worden? Welke events, user profiles of funnels zijn van toepassing en hoe wordt dit door de scripts gemeten?

De internet scorecard kan ingezet worden om automatisch KPI’s te inzichtelijk te maken. Ook het beheren van kostencomponenten gekoppeld aan online marketingactiviteiten kan in de internet scorecard.

Wat kan met web analytics/ online performance management bereikt worden? Hoe gaan bedrijven om met web analytics? Draagvlak en web analytics, hoe bereik je dit? Hoe kan web analytics als BI (Business Intelligence) middel ingezet worden?

Enkele klantcases