Internet Scorecard

Internet Scorecard

Ieder bedrijf waarbij het internet of intranet een communicatie of diensten kanaal is, kan gebruikmaken van de KPI’s (Key Performance Indicators of Kritieke Prestatie Indicatoren). Een webdashboard of webscorecard met de KPI’s van de de intranet of internet-omgeving helpen hierbij.

 

Voorbeelden van vragen waar organisaties mee zitten;

 

  • Welk zoek- of surfgedrag vertoont mijn doelgroep op mijn website?
  • Wie zijn mijn bezoekers en waar hebben ze interesse in?
  • Hoe zoekt mijn doelgroep op internet en hoe speel ik daar op in?
  • Hoe zorg ik voor hogere conversie op mijn bezoekers?
  • Hoe bouw ik een relatie met mijn bezoekers op?
  • Hoe zorg ik dat mijn bezoekers meer gaan besteden?
  • Is mijn online-marketing investering optimaal en rendabel geweest?

 

Deze vragen zijn te beantwoorden door de inzet van webanalyse-software.Voorbeelden van webanalyse-software zijn: Google Analytics (gratis!), Adobe SiteCatalyst / Omniture/HBX, Nedstat of Webtrends. Door de juiste inrichting van deze middelen is veel inzicht te verschaffen in het gedrag de online bezoekers en het rendement van de beoogde doelen. Als freelancer help ik bij de inrichting van deze software en draag zorg voor de realisatie van een webdashboard of internet scorecard voor uw internet òf intranetomgeving.

Resultaat

Het resultaat van de Internet Scorecard implementatie is het stroomlijnen processen waarbij de basis gelegd wordt in een dashboard/scorecard. Hierbij ligt de focus op online waardecreatie.

De internet Scorecard visualiseert KPI’s; Key Performance Indicatoren. De kracht van de internet scorecard is het combineren van meerdere databronnen. Deze worden gecombineerd en helder in een overzicht gepresenteerd.

Hieronder volgen een aantal voorbeelden van KPI’s t.b.v. een e-commerce-omgeving.

E-commerce

  • Gemiddelde aankoop grootte/aantal producten
  • Gemiddelde aankoop waarde
  • Totale aankoop conversie, eventueel gesegmenteerd naar categorie of zelfs per product.
  • Stap voor stap aankoop conversie
  • Analyse van het aankoop “funnel”-proces (bijv. percentage bezoekers dat winkelwagentje verlaat)
  • Winst per product
  • Zoek- & vindgedrag binnen de website
  • Eerste t.o.v. terugkerende kopers – lifetime value van klanten (bekijk het gedrag, conversies, omzet, herhalingsaankopen)
  • Conversie van verschillende betaalde of onbetaalde ‘verkeersbronnen’ (adwords/banners/zoekmachines/referers)
  • ROI van verschillende betaalde of onbetaalde ‘verkeersbronnen’ (adwords/banners/zoekmachines/referers)
  • Bereik van het intranet (hoeveel bezoekers komen hoe vaak terug?)
  • De meest bezochte content
  • De top functionaliteiten in gebruik
  • Zoek- & vindgedrag
  • De besparingen van het gebruik van bepaalde ‘selfservice-toepassingen’ t.o.v. andere kanalen

Een aantal voorbeelden van KPI’s per proces.

Neem contact op

Geheel vrijblijvend meer informatie over wat de Internet Scorecard voor je organisatie kan betekenen?

Direct contact

Gerelateerd

Bepalen van Internet KPI’s voor uw organisatie
Het bepalen van een webanalytics meetplan.
Het omzetten van een web analytics meetplan naar een tagplan
De inrichting van KPI dashboards, met ontsluiting van meerdere databronnen